Iklan

PESANAN PENAJA ^-^

A little note for all my readers...Semua foto2 dalam blog aku ni, kalau xde tag 'adialuvluze.blogspot.com' @ 'adialuvezul.blogspot.com' @ 'adialuze4eva.blogspot.com' tu biasa nye courtesy of google (Thanks google!!)...Kalau ada tag tu, harap uols tak men 'copy paste ' tanpa kebenaran ye...That's all for now!! Thanks for reading my Blog!!! ENJOY yaaaa....

Happily Married

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

Monday, May 28, 2012

Duit Bukan Segala-galanya : Relevan Lagi kah ??

بسم الله الرحمن الرحيم
السلام عليكم

Duit bukan segala-galanya .. Duit tak boleh membeli kebahagiaan ... Duit tak boleh bawa ke mati ... Agak-agak, selama kita hidup ni, berapa banyak kali kita disogokkan dengan ungkapan-ungkapan sebegitu? Dan berapa banyak kali jugak kita mengiakan atau menafikan kata-kata itu? Tapi, realitinya, DUIT sudah menjadi segala-galanya bagi umat akhir zaman kini.


Opsss .. Jangan la nak menafikan yeee ... Kalau tak, takkan seorang ibu sanggup meninggalkan anak-anaknya di pusat asuhan semata-mata untuk menambah pendapatan keluarga. Kalau tak, takkan seorang anak sanggup balik kampung menjenguk ibu bapa sebulan sekali sahaja atas alasan KERJA. Kalau tak, takkan ada pekerja yang sanggup berkampung di pejabat atas alasan KERJA BANYAK.

Semua tu kerana apa? Adakah semata-mata kerana TANGGUNGJAWAB? Hmmphh .. Mungkin tidak .. Sedar atau tidak, semua ini adalah kerana kita tak sanggup hidup dalam keadaan Zuhud (termasuk aku juga).

Zuhud adalah menguasai dunia, tanpa ia kuasai kita. Tangan menggenggam dunia, tapi hati memandang akhirat. Zuhud bukannya menolak dunia.(PETIKAN DARI SINI)

Kita sudah terbiasa dengan keselesaan dan kesenangan dunia. Pergi kerja berkereta yang ada penghawa dingin. Pergi bercuti bersama keluarga setiap bulan/tahun/hujung minggu. Membeli belah apa saja di Pavillion, Time Square, Mid Valley atau dimana saja sesuka hati. Pergi makan di hotel-hotel mewah dan di restoran-restoran mewah tanpa perlu risau tentang harga makanan yang perlu dibayar ... Dan ada banyak lagi contoh yang menunjukkan betapa kita taksub dengan kesenangan duniawi.

Aku bukan nak menyelar mereka-mereka yang berusaha keras untuk mengumpul harta demi keluarga tercinta. Jauh sekali dari ingin memandang rendah segala usaha mereka. Siapalah aku untuk membuat semua itu sedangkan aku pun tergolong dalam golongan-golongan sedemikian. Entri ini hanyalah sekadar peringatan untuk diri sendiri yang bahawasanya, harta kekayaan bukan segala-galanya dan ianya takkan menjamin kita untuk masuk ke syurga Allah kelak.

Diriwayatkan daripada Kaab bin Iyadh r.a katanya: Aku mendengar Rasulullah s.a.w bersabda: 
"Sesungguhnya setiap umat itu ada ujiannya dan ujian umatku adalah harta kekayaan. " (Hadis riwayat Imam Tirmizi).

W'salam ..

Adioss .

3 comments:

reenapple said...

duit bukan semuanya tapi semuanya memerlukan duit.. =)

AzianKhalil said...

duit bukan segala galanya..tapi segal galanya memerlukan duit

Unknown said...

benar... sebab tu la kita kena sentiasa bersederhana.. kaya2 macam mana pun, duit dan kekayaan bukan boleh dibawa ke kubur

KLIK KAT SINI UNTUK JOIN SATU BENDA BEST PUNYE ^_^

Tengok Iklan Dulu