Iklan

PESANAN PENAJA ^-^

A little note for all my readers...Semua foto2 dalam blog aku ni, kalau xde tag 'adialuvluze.blogspot.com' @ 'adialuvezul.blogspot.com' @ 'adialuze4eva.blogspot.com' tu biasa nye courtesy of google (Thanks google!!)...Kalau ada tag tu, harap uols tak men 'copy paste ' tanpa kebenaran ye...That's all for now!! Thanks for reading my Blog!!! ENJOY yaaaa....

Happily Married

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

Friday, December 31, 2010

Imbau Kenangan Episod : MAGGI

Assalammualaikum... 


Bila masa mankin laju mara kehadapan, kita akan jadi terpana dan mula cuba untuk mengejar masa silam yang telah jauh berlalu meninggalkan kita...Aneh kaaannn... o_O


Aku suka makan Maggi masa kecik2 dulu...Sampai sekarang pun aku masih suka makan Maggi...Hakhakhak..Dan bila tengok iklan kat bawah ni, aku jadi semankin RINDU pada masa lalu yang tak kan mungkin kembali lagi..Cedeeyyy...sob,sob,sob...





Masa akan terus brlalu meninggalkan kita dan walau macamana susah sekalipun, jangan sesekali berhenti untuk melangkah ke hadapan...You don't know what life have in store for you!



W'salam... 


Adiossss... 


 

Jom Layaaaannn SWAY

Assalammualaikum... 


Di hari terakhir tahun 2010 ni aku nak share satu lagu yang sangat2 best dan buat kita macam nak menari sama..Tengok lirik dan meh la nyanyi sekali...






When marimba rhythms start to play
Dance with me, make me sway
Like a lazy ocean hugs the shore
Hold me close, sway me more


Like a flower bending in the breeze
Bend with me, sway with ease
When we dance you have a way with me
Stay with me, sway with me


Other dancers may be on the floor
Dear, but my eyes will see only you
Only you have the magic technique
When we sway I go weak


I can hear the sounds of violins
Long before it begins
Make me thrill as only you know how
Sway me smooth, sway me now


Other dancers may be on the floor
Dear, but my eyes will see only you
Only you have the magic technique
When we sway I go weak


I can hear the sounds of violins
Long before it begins
Make me thrill as only you know how
Sway me smooth, sway me now
You know how
Sway me smooth, sway me now
 
Lirik Ehsan : SWAY

W'salam... 

Adiossss... 

 

Thursday, December 30, 2010

Kisah Wanita Yang KUAT

Assalammualaikum... 


Malam Jumaat yang tenang....Tetiba rindu nak dengar jeritan penyokong2 yang teruja menyokong pasukan bola sepak kita...o_O


Esok merupakan hari terakhir dalam kalendar 2010 ni...Cedeyyyy... T_+


Bukan cedey pasal usia dah mankin meningkat ataupun masa berlalu terlalu pantas...Tapi cedey sebab tahun ini berlalu lagi tanpa kehadiran cahayamata buat aku dan suami... -__-


Takpela!!!! 2011 leh cuba lagi!!! Mudah2han dengan izin Allah,impian aku untuk menjadi seorang ibu bakal terlaksana...Amiiiiiinnnn... ^_^


Setiap apa yang terjadi ada hikmahnye dan Allah Maha Mengetahui implikasi setiap kurniaan, dugaan dan juga balasan-NYA pada kita...


Alang2 dah masuk topik pasal cahayamata ni, aku nak citer skit pasal 2 orang wanita hebat yang tinggal di India..


Yang pertama bernama Rajo Devi Lohan :

Sumber Cerita : zeldalily.com 
Wanita ini berkahwin seawal usianye 16 tahun. Setelah 54 tahun berkahwin tanpa dikurniakan zuriat, dia dan suaminye nekad untuk mengambil pinjaman sebanyak £2,000 (korang kira la sendiri kalau 'RM' bape ye) untuk menjalani rawatan IVF. Hasilnye, pada usia 70 tahun, dia bejaya memperolehi seorang bayi perempuan yang sihat (baby yang kat foto tu adalah anaknye...aahhhh). Sekarang ni, berita terbaru yang aku dapat carik sehingga Jun 2010, setelah hampir 18 bulan selepas dia melahhirkan anak, keadaan kesihatannye merosot dengan begitu mendadak. Kalau ada yang tau keadaan ibu tua ni sekarang, meh la share ngan aku... *___*

Wanita kedua adalah Bhateri Devi :

Sumber Crita : http://www.metro.co.uk



Wanita hebat kedua yang berusia 66 tahun ini telah membuat suami yang dikahwininye selama 44 tahun menjadi ayah yang paling bahagia. Ini kerana, suaminye, Deva Singh yang berusia 64 pernah mengahwini perempuan lain tetapi takde anak jugak.Bhateri menjalani rawatan IVF jugak. Hasilnye bayi kembar 3 (2 lelaki, 1 perempuan) yang masing2 mempunyai berat 1.1kg,1kg dan 0.7kg dan terpaksa dimasukkan kedalam unit kawalan rapi kerana underweight.


Bila aku terbaca berita mengenai wanita2 yang tak pernah kenal erti putus asa untuk memiliki cahayamata ni, aku rasa lebih bersemangat untuk terus mencuba dan berusaha!! 2011, nantikan kemunculan bayi yang comel dari aku!!!!!!! ^____________^

W'salam... 

Adiossss... 

 

Menilai Dan Dinilai

Assalammualaikum...

Pejam celik, makan tidur...kejap je nak masuk tahun baru kaannn...Bila dah hujung2 tahun ni, mesti ada certain2 kompeni yang sbuk buat appraisal untuk menentukan percent kenaikan gaji tahun depan. Kompeni aku pun apa kurangnye...Aku blom kena la lagi memndangkan aku masuk keja dulu dekat2 hujung tahun, jadinye, kalo ikutkan kompeni aku punya cara, dalam awal tahun depan baru sampai giliran aku dinilai...Dalam pada tu dah ramai la gak kengkawan aku yang lain yang dah melalui proses ini...

Apa perasaan korang bila tiba masa2 macamni? Adal rasa teruja ke, excited ke, atau biasa2 jee? Masa time appraisal ni macam2 aspek akan dinilai kan...antaranye :

(1) Displin dalam menjalankan kerja terutamanya dari segi kedatangan (punctuality).
(2) Komitmen terhadap kerja seperti kesanggupan kita menvolunteerkan diri bila ada tugasan baru yang dipertanggungjawabkan.
(3) Apa anda nampak pada diri anda dalam 5 tahun akan datang? - soalan ni biasanye nak menentukan samada kita ni pekerja yang berwawasan atau tidak



Ada banyak lagi sebenarnye...Tapi, aku malas nak listkan satu persatu...Hehehe...Jadi aku bagi 3 je la yeee...

Bila tahun pertama, kedua dan ketiga, aku masih teruja la lagi untuk dinilai..Tapi, masuk tahun ke-4 dan ke atas, rasa cam dah maleh plak nak jawb soalan2 yang sama sebab biasanye jawapan yang aku bagi tu jarang2 sangat berubah...huhuhu..

Korang plak camne? Apa soalan2 femes yang biasa korang jumpa? Meh la share ngan aku... ^__^

W'salam...

Adiossss...

Senarai TOP 3 (2010) Sensasi - Akunyee

Assalammualaikum...

Menjelang berakhirnya Tahun 2010 ni, rasanye banyak menda yang jadi sekitar tahun ni kaannn...Tetiba je aku rasa nak buat sinopsis 'wrap up' berita terhangat seingat aku sepanjang 2010 ni. Tapi aku amik yang PALING TOP je la yee...Jom baca!!!

Kes Pembunuhan Dato' Sosilawati

6 September 2010 : Media melaporkan Datuk Sosilawati Lawiya, 47, hilang sejak 30 Ogos lalu selepas urus niaga pembelian tanah di Banting bersama peguam, Ahmad Kamil Abdul Karim, 32; pegawai bank CIMB, Noorhisham Mohammad, 38 dan pemandunya, Kamaruddin Shansuddin, 44.
11 September : Polis menemui lokasi empat mangsa itu dibunuh dan mayat mereka dibakar di sebuah ladang di Teluk Gadong berhampiran Tanjung Sepat, Banting. Polis menahan ahli perniagaan bergelar Datuk dan adiknya.
Polis mengesahkan Sosilawati, Ahmad Kamil, Noorhisham dan Kamaruddin dipukul sampai mati, mayat mereka dibakar di Ladang Gadong, sebelum abunya dibuang ke dalam sungai. Polis menahan seorang remaja berusia 19 tahun. 


Kemalangan Maut 20 Dis 2010

Seramai 28 penumpang, kebanyakannya pelancong dari Thailand, terbunuh selepas sebuah bas pesiaran membawa pelancong negara itu terlibat dalam satu kemalangan di Km15, Jalan Cameron Highlands-Simpang Pulai pukul 11.40 pagi.
22 orang mati di tempat kejadian, empat meninggal dunia dalam perjalanan ke hospital dan dua lagi di Hospital Raja Permaisuri Bainun di Ipoh.


Kes Penangkapan BENJY

11 Mac 2010 : Penangkapan anak lelaki seniwati Azean Irdawaty, Benjy, 32, mengejutkan ramai pihak. Pelakon itu ditahan reman berhubung dakwaan penemuan dadah yang bernilai RM652,000 di sebuah kondominium.
Pertuduhan tambahan juga dikenakan terhadap Benjy kerana memiliki dadah jenis methamphetamine juga dikenali "syabu" dan memasukkan dadah ke dalam badannya di pejabat Jabatan Siasatan Jenayah Narkotik, Ibu Pejabat Kontinjen Kuala Lumpur pada 8.24 pagi, 15 Mac 2010.


Kalau nak diikutkan, melambak lagi berita2 sensasi yang ada, tapi ini antara 3 berita yang paling TOP dalam list peribadi aku...hehehe..Korang pun mesti ada gak kan...Jadi, aku tinggalkan untuk korang berita2 sensasi yang lain untuk korang ceritakan...

W'salam...

Adiossss...

Esok Cuti!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Assalammualaikum...

Yahooo!!!!! Esok cuti!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Tapi, gaji tak masuk lagi....camne la shopping....Hmmmmphhhh...

Takpe la...sok cuti leh relax2 kat rumah..mintak2 takdela masalah ngan Hardware hujung minggu ni..Malam tadi ada masalah Hardware, jadi terganggu tido aku...kol 1pg update...kol 3 pg update lagi...kol 6 pg lagi2 update...Aduuuuhhhhh...Nasib baik menjelang kol 8 pg ni dah settle...Alhamdulillah......Legaaaa...

Apa plan korang esok? Kalo nak g jenjalan pun, gerenti jem giler kan...JAdinya, baik la aku dok kat rumah tgk tv...LAki aku pun taktau la dia keje ke cuti..Tapi, rasanye dia keja kot...Sebab laki aku ni paling susah nak dapat cuti...Sampai Sabtu Ahad pun kena keja...

Apapun, selamat bercuti kengkawan!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! ^_^

W'salam...

Adiossss...


Idola Saya

Assalammualaikum... 


Masa kecik2 dulu aku selalu berangan nak jadi...


Foto Ehsan Google
Yela..Dah aku pompuan...Takkan la nak jadi Superman kot kan....Kenapa Supergirl? Sebab dia boleh g mana2 takyah nek kapalterbang, takyah pakai passport...'Kuasa'2 dia yng lain tu aku tak berapa nak minat sangat..Tu pasal la bila aku tidur malam aku slalu jatuh katil...hehehe...Tu masa aku kecik laaa...Sekarang takdela camtuh....Seksi? Sekurang2nye, dia takdela pakai spender kat luar kaaaannn.... -.-


Tapi, tu dulu masa aku kecik...Sekarang ni bila umur dh meningkat dewasa, aku kepingin plak nak jadi cam....
Ehsan Google jugak
Kenapa? Kerana dia Petah berbicara, setiap kata2nya adalah ilmu, lemah lembut ngan suami dan kerana dia sentiasa tersenyum...Suka sangaaaatttt..


Nampak tak betapa bezanye karakter yang aku idolakan dalam 2 zaman ni? Masa kecik, aku lebih tertumpu kepada benda2 fantasi yang mengujakan dan dalam kedewasaan usia aku, aku lebih memilih orang yang selayaknye untuk dicontohi...


Korang pulak macamana? ^0^


W'salam... 


Adiossss... 


 

Wednesday, December 29, 2010

Piala Suzuki MALAYSIA Yang Punya!!!!

Assalammualaikum... 


ALHAMDULILLAH!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Akhirnye, kita diberi peluang oleh Tuhan untuk menjulang Piala Suzuki dengan keputusan aggregat menyebelahi kita 4-2...


Aduh,aduh....Satu perlawanan yang betul2 mengujakan dan mendebarkan sungguh...Tahniah diucapkan buat penjaga gol Malaysia Khairul Fahmi kerana gagah bertahan dn menangkis serangan Indonesia yang bertubi2....Walaupun bolos 2 gol, tapi, dia tetap menjaga gawang gol Malaysia dengan amat2 cemerlang!!!!! Terima Kasih juga kepada Safee Sali yang berjaya  menyumbat 1 gol malam ni!!!! SYABAS HARIMAU MALAYA!!!!!!!!!!!


Gambo Ehsan : Beritasemasa.com
W'salam... 


Adiossss... 


 

Ayuh Harimau! Kita Baham Si Garuda!!!!

Assalammualaikum... 


Bermulalah saat yang kita tunggu2...Perlawanan akhir Piala Suzuki...Siapakah agaknye yang akan dapat tidur lena dengan Piala digenggaman? Adakah MAlaysia ataupun Indonesia? Aku sebaai rakyat Malaysia, of course lah sokon 'Harimau Malaya' ...Chaiyok,Chaiyok skuad Raja Gopal!!!!!!!!!!!!! Anda boleh!!!!!!!!!!


Kami sedang menonton bola sambil menjamah roti jala...mmmmm....sedap!!! (Ceh...masak sendiri puji sendiri..ahakssss)




Ok...sebelum sambung tengok, jom kita solat Isyak dulu...Bola, bola jugak...jangan sampai lupa solat ye kawan2...Hehehe


Masa aku tengok ni, Indonesia gagah menyerang dan penjaga gol Malaysia bertindak cemerlang dalam mempertahankan gawang Malaysia...Separuh masa berakhir dengan 0-0....


Ayuh Harimau! Kita baham Garuda cukup2 malam ni!!!!!!!!!!!!!!!


W'salam... 


Adiossss... 


 

Ku Terkenang

Assalammualaikum...

Bila ternampak siaran imbauan AJL kat tv3, tetiba teringat plak satu lagu ni..JAngan tak caya kalo aku cakap aku nyanyi lagu ni kat karaOke..Best tuuu...Meh kita nyanyi ramai2!!!

Ku cari cahaya dalam kegelutan warna
Sewaktu malam resah mengibarkan sayapnya
Ku temui dia bayang malam yang terluka
Pesona cintaku pun terbakar

( korus #1 )
Dan puisi cinta tertumpah tintanya berdarah
Tersingkir dari titian makna yang setia
Tercalar purnama turut sama menjadi kan saksi
Luka cinta ku yang tak berhenti

( korus #2 )
Malam yang ku dakap megerikan mimpi
Malam yang ku dakap telah dinodai
Harumnya bunga cinta dibasahi hujan
Sebaknya di hati ku tangisan

( korus #3 )
Kusimpan kenangan bersama malam kecundang
Patah sayapnya kehampaan

( ulang korus #1 )

Begitulah aku kau tersiar di pandangan mata
Setelah kian lama dalam dakapan cinta
Patahlah sayapnya malam yang penuh dengan sengsara
Bagai diriku yang kau perdaya
( ulang korus #2, #3 )

LIRIK EHSAN : SINI

Korang tau tak apa tajuk lagu ni? Aku tau..tapi saje je nak korang yang teka...Hehehe

W'salam...

Adiossss...

Wahai Anak...

Assalammualaikum...

Salam Rabu kawan2!!!!!

Hari ni bila baca suratkabo (Online), selain dari membaca berita Sukan pasal Piala Suzuki yang sedang rancak dibualkan sekarang ni, aku terbaca berita pasal anak yang menganiaya mak tiri ngan bapaknye...Berita ni sebenarnye lanjutan dari berita semalam...Bagi yang belom baca tu, meh baca ni :

JOHOR BAHRU: Wanita bekas banduan yang tergamak memperdaya bapa kandung dan ibu tirinya hingga mengakibatkan rumah pasangan warga emas itu bakal dilelong selain barangan kemas turut tergadai berkata, tindakannya itu wajar selepas mendakwa kurang kasih sayang sejak kecil lagi.

Wanita yang hanya dikenali sebagai Maria, 37, juga mendakwa kekurangan didikan agama sempurna menyebabkan dia terbabit dalam pelbagai perbuatan negatif termasuk penipuan selain melahirkan anak luar nikah.

Perkara itu diluahkan Maria, ibu kepada tiga cahaya mata, menerusi surat yang dipos ke kediaman keluarganya di Taman Universiti di sini, dua minggu lalu.

Ibu tiri bekas banduan itu, Zahrah Mohamad, 68, berkata, Maria juga sanggup memburuk-burukkan namanya dalam surat itu.

“Lebih pelik, dalam surat itu, Maria pada awalnya meminta maaf dan berharap dia tidak dianggap sebagai anak derhaka, sejak berkahwin dengan suami ketika Maria berusia lapan tahun, saya tidak pernah menganggapnya sebagai orang asing, sebaliknya menjaganya dengan penuh kasih sayang.

“Surat dihantar Maria juga menjadi bukti penipuan dilakukannya apabila dia mengaku mengakibatkan kediaman keluarga dilelong selain pernah menggadai barang kemas ahli keluarga,” katanya, semalam.

Menurutnya, jika benar dia keras hati dan pernah menyisihkan Maria ketika kecil, tidak mungkin dia sanggup menyerahkan barangan kemas dibeli hasil titik peluhnya ketika bekerja sebagai operator pengeluaran kilang.

Zahrah dan suami, Abdul Aziz Ibrahim, 74, turut berharap Maria menyerah diri kepada polis.

Sementara itu, Ketua Polis Daerah Johor Bahru Utara, Asisten Komisioner Roslan Hassan berkata, kes itu disiasat sebagai jenayah perdagangan biarpun membabitkan penipuan kewangan membabitkan ahli keluarga.

“Kami turut berusaha mengesan anak perempuan warga emas itu berdasarkan beberapa maklumat diperoleh,” katanya.


SUMBER : METRO Online

KAdang2 kan...semasa proses pembesaran kita, kita rasa ada banyak benda yang kurang...Ada yang rasa kurang kasih sayang, kurang harta benda dan ada juga yang rasa kurang perhatian...TApi, kita harus ingat yang bukan senang tugas sebagai Ibu dan Bapa ni...Cabaran mendidik anak ni bukan calang2 orang leh pikul..Lagi2 di zaman moden yang ada 1001 cabaran dan dugaan ni...

Sebagai anak yang dah diberikan akal fikiran yang waras, kita sepatutnye boleh berfikir dan membezakan sendiri mana yang baik mana yang buruk...Jangan suka menyalahkan mak ngan ayah kita jee...Suatu hari nanti bila kita dah jadi ibu atau bapa, baru lah kita tau beratnye tanggungjawab yang perlu digalas untuk membesarkan anak menjadi seorang MANUSIA...

W'salam...

Adiossss...


Jom Minum SUSU!!!

Assalammualaikum... 


Korang suka tak minum SUSU? Aku tau ada sesetengah dari kita yang akan berkerut dahinye bila dengar je nama S.U.SU kan? Hehehe..Aku pun biasanye tak suka minum susu...Tapi bila umur dah mankin meningkat ni dan bila dapat tau wanita paling mudah diserang sakit ostaporosis (betul ke ejaan ni?), makanye aku menggagahkan diri minum gak susu ni..


Jadinye, aku beli la susu ngan akak Dmanja ni....Tak sangka plak rasanye sedap...Ingat budak kecik je yang leh minum...rupanya yang dah dewasa cam aku ni pun, leh jugak melantaknye...Huhuhuhu...Nak tau susu aper? Susu ni haaa :


Kalo korang teringin nak beli untuk diri sendiri ataupun untuk anak2 korang, klik je kat gambo susu tu yeee.... (Promo tau..hehehe)

Nak tau apa khasiat susu ni? Ni aku senaraikan beberapa khasiatnye...Sekadar untuk berkongsi ngan kengkawan blogger aku jeee...

1) Dua gelas susu daripada rumusan susu yang disyorkan sudah memadai dalam memenuhi keperluan minimum kalsium tubuh kita
2) Melalui pengambilan kalsium yang perlu setiap hari mengikut sukatan yang disyorkan, kekuatan tulang dapat dikekalkan sepenuhnya
3) Golongan dewasa semuda 19 tahun disyorkan mengambil antara 1000 dan 1200 milligram kalsium setiap hari
4) Susu adalah baik bagi kesihatan dan tidak menyebabkan kenaikan berat badan.
5) Rasulullah s.a.w meminum susu,malahan baginda memujinya kerana susu memiliki manfaat yang sangat besar dan tidak dapat disamakan dengan minuman atau makanan lainnya.

Dari Ibnu Abbas r.a,dia menceritakan:

"bersama Rasulullah s.a.w,aku dan Khalid bin Walid menemui Maimunah,lalu dia(Maimunah) membawakan kami satu benjana berisi susu,lalu baginda meminum sebahagian darinya.Pada waktu itu,aku berada di sebelah kanan baginda,sedangkan Khalid berada di sebelah kirinya.kemudian baginda berucap kepadaku : selanjutnya minuman ini gilirinmu,jika engkau berkenan,berikan kepada Khalid. Kemudian baginda bersabda : 'Tidak ada makanan dan minuman yang menandingi susu."

(Hadist riwayat Ibnu Majah)

JAdi, apalagi kengkawan..Jom kita minum SUSU!!!!

W'salam... 

Adiossss... 

 



Tuesday, December 28, 2010

Contest Kenangan Terindah 2010


Assalammualaikum... 

Nampak gambar kt atas? Tau aper maksudnye? Maksudnye aku enter lai satu GA!!!! Yippppppiiii!!!!

Ok...Untuk GA ni aku nak pertaruhkan gambo ini :

V
V
v


Gambo ni diambil ketika percutian kami ke Langkawi pada 31 Julai 2010...Masa ni kami buat aktiviti Island Hoping..Nak dijadikan citer, masa kami buat aktiviti ni, sampai je kat Pulau Dayang Bunting, hujan turun dengan lebatnyeee...Spoil plan aku nak mandi kat tasik tu...LAki aku main redah jeee...Dalam hujan pun dia terjun je dalam tasik tu (almaklumla...dia pandai berenang)...Tapi aku, hujan2 tu jangan harap aku nak masuk dalam tasik yang airnye warna hitam giler tu (menunjukkan brapa dalamnye tsik tu).. Eeeiiii...seram...Hehehe..Sepanjang perjalanan kami ke pulau2 lain pun, hujan turun tak berenti (cuma dah kurang lebatla)...Apapun, trip ni merupakan KENANGAN TERINDAH aku sepanjang tahun 2010...Walaupun singkat tapi cukup2 bermakna.... ^o^

Untuk kontes ni aku nak Tag :


Pada yang nak join gak, klik je kat banner yang mula2 tu yee...Gud Luck uols!!!!

W'salam... 
Adiossss... 

 

Pakcik Kayo!!!

Assalammualaikum... 


Selain dari citer2 penyiasatan, aku jugak suka tengok rancngan kuiz2 yang mencabar minda....Satu contoh adalah 'Are You Smarter Than A 5th Grader'...Penah dengar tak? Cam biasa la, bagi yang tak brapa nak tau, leh la cuba tanya kat EnGugel ye....Hehehe...


Dulu rancangan kuiz ni ada kat rancangan siaran Singapura...Aku dapat tgk sbb rumah aku kat kampung dapat semua channel S'pore....Jgn jeles..Heh..Sekarang ni, citer ni ada kat channel 710 (Astro)....Pukul bape tu aku tak sure...Tapi biasanya, aku tgk yang slot pukul 7-8PM...HAaaa....Satu jam tau!


Takyah cakap banyak...aku nak share ngan korang pemenang hadiah $1juta bagi musim rancangan ini...Namanya adalah George Smoot....Jom tengok dia jawab soalan bernilai $1juta ni!!!!





Amacam? Korang teruja tak dengan kemenangan lelaki ini? Lepas ni aku nak tengok gak rancangan ni diadaptasi di Malaysia plak....Nak gak tengok Graduan2 universiti kat negara kita ni menjawab soalan2 bebudak tingkatan 1 sampai 5...Mesti mencabar giler kan....Mmmphhh...



W'salam... 


Adiossss... 


 

Ramai Orang Kata

Assalammualaikum...

Ramai orang kata dia kedekut..Tapi dia kata "Bukan kedekut...Jimat..."

Ramai orang kata dia suka marah2...Tapi dia kata "Bukan marah...Nasihat..."

Ramai orang kata dia boros...Tapi dia kata " Bukan boros...Bersedekah..."

Ramai orang kata dia kaki perempuan..Tapi dia kata " Bukan kaki perempuan...Peramah..."

Pendek kata, apa pun yang orang ramai kata tak akan jadi kudis pada diri kita selagi kita tau apa yang kita buat...

Jadi, jangan terlalu mendengar apa yang orang kata tentang orang lain..Kenal dulu orang itu sebelum kita memandai2 nak menilai...Kita cuma manusia biasa yang tak akan lari dari melakukan kesilapan...Lebih baik kita jadi seorang yang PEMAAF daripada seorang yang PEDENDAM...Bukan kena bayar pun kalau kita nak maafkan orang kan.. ^____________^

W'salam...

Adiossss...

Cedapnyeeee....

Assalammualaikum...

Gambo Ehsan En.Gugel

Sedapnye Nasi Ambeng niiii...............Nyum,Nyum....

Korang penah rasa nasi ambeng ni? Sedap tau...Dek kerana aku ni asal keturunan Jawa Johor, dari kecik aku dah biasa makan nasi nie...

Dulu masa kecik2, paling sonok kalau hari Khamis malam Jumaat...Seronok ni takde kena mengena dgn 18sx yeee..Hehe..Seronok ni sebab, biasanya kamis mlm jumaat ni, bapak aku akan dijemput untuk menghadiri kenduri doa slamat yang diadakan samada selepas maghrib atau isyak...Kiranye, sepanjang tahun tu (kecuali bulan Ramadhan & Syawal), hari kamis malam jumaat mesti akan ada kenduri cam ni kat kampung aku...

Dalam tunggu bapak aku balik tu, aku akan tanya mak aku "Abah gi kenduri ke, gi 'Yasinan' "? Tau apa maksud 'Yasinan' tu? Haaaa...'Yasinan' itu adalah term untuk kenduri doa slamat yang simple2..Semuanye serba simple...Baik dari segi bacaan doanye maupun dari segi hidangan makannanye (biasanye kuih muih je la)..Hehehe... Kalau sebut 'Kenduri', biasanya bacaan doanye agak panjang dan hidangan makanannye akan ada Nasi Ambeng ni laaaa....

Berbalik pada kisah aku tanya mak aku tentang 'kategori' kenduri tu. kalau mak aku jawab 'Kenduri'...maunye aku akan berjaga malam tu untuk tunggu bapak aku balik (biasanye dalam kol 11malam) sebab nak makan 'berkat' (Nasi Ambeng yang di agihkan dalam bungkusan plastik) yang bapak aku bawak...Tapi, kalau mak aku jawab 'Yasinan', alamatnye, kol 10 malam aku dah tido...Ngeee :)

Nasi Ambeng dulu bukan macam sekarang...Dulu kita panggil Nasi Ambeng sebab ianye dihidangkan dalam dulang bulat yang akan dimakan beramai2...Sekarang ni, Nasi Ambeng dah komersial...Dalam pinggan pun boleh..Yang masih kekal, dalam setiap hidangan ialah adanya lauk 'serunding kelapa'....Tu yang membuatkannye lain dari yang lain...Kalau serunding tu best, maka akan jadi best la Nasi Ambeng tu...Dan kalau serunding tu tak sedap...makanye...FAIL la hidangan tuuuu..Hehe...

Kalau korang nak rasa Nasi Ambeng Ori, meh la datang kampung aku...Tupun bila aku buat kenduri doa slamat yeee...!

W'salam...

Adiossss...

Kalau aku jadi JUTAWAN

Assalammualaikum...

Kalau aku jadi jutawan, akan aku binakan sebuah rumah idaman untuk kluarga aku dikampung dan ajak diaorg semua g Umrah sebagai persediaan untuk mengerjakan Haji...

Kalau aku jadi jutawan, akan aku beli beberapa bijik rumah sebagai pelaburan dimasa akan datang...

Kalau aku jadi jutawan, akan aku beli kereta idaman aku sekian lama....BMW 7series...

Kalau aku jadi jutawan, akan aku bawa keluarga aku dan mertua pegi bercuti keluar negara setiap tahun...

Kalau aku jadi jutawan, akan aku cuba sedaya upaya untuk membina lebih ramai rumah2 perlindungan untuk kaum wanita yang teraniaya, rumah perlindungan anak2 yatim dan juga rumah perlindungan untuk orang2 tua...

Haaaiii...Semua pun 'KALAU'...Ni tetiba aku teringin jadi jutawan ni, sebab lagu kat bawah ni laaa...

I wanna be a billionaire so fricking bad
buy all of the things I never had
uh, I wanna be on the cover of Forbes magazine
smiling next to Oprah and the Queen

[Chorus]
Oh every time I close my eyes
I see my name in shining lights
A different city every night oh
I swear the world better prepare
for when I’m a billionaire

Yeah I would have a show like Oprah
I would be the host of, everyday Christmas
give Travie a wish list
I’d probably pull an Angelina and Brad Pitt
and adopt a bunch of babies that ain’t never had sh-t
give away a few Mercedes like here lady have this
and last but not least grant somebody their last wish
its been a couple months since I’ve single so
you can call me Travie Claus minus the Ho Ho
get it, hehe, I’d probably visit where Katrina hit
and damn sure do a lot more than FEMA did
yeah can’t forget about me stupid
everywhere I go Imma have my own theme music

[Chorus]
Oh every time I close my eyes
I see my name in shining lights
A different city every night oh
I swear the world better prepare
for when I’m a billionaire
oh oooh oh oooh for when I’m a Billionaire
oh oooh oh oooh for when I’m a Billionaire

[Travis “Travie” McCoy]
I’ll be playing basketball with the President
dunking on his delegates
then I’ll compliment him on his political etiquette
toss a couple milli in the air just for the heck of it
but keep the fives, twentys (?) completely separate
and yeah I’ll be in a whole new tax bracket
we in recession but let me take a crack at it
I’ll probably take whatever’s left and just split it up
so everybody that I love can have a couple bucks
and not a single tummy around me would know what hungry was
eating good sleeping soundly
I know we all have a similar dream
go in your pocket pull out your wallet
and put it in the air and sing

[Bruno Mars]
I wanna be a billionaire so fricking bad
buy all of the things I never had
uh, I wanna be on the cover of Forbes magazine
smiling next to Oprah and the Queen

[Chorus]
I wanna be a billionaire so frickin bad!

Sebelum nak jadi jutawan, aku kena berusaha untuk jadi ratusan ribuan dulu...Jadi, Chaiyok!Chaiyok!...2011, time to chase my dream!!!

W'salam...

Adiossss...


Kesiannyee...

Assalammualaikum...

Sedih dan kesian...Mmmm...Aku terbaca satu berita yang sungguh sadis dan rasanye tak patut jadi di dalam Negeri yang Kerajaan war2kan baru2 ni sudah tidak ada penduduk yang mempunyai taraf miskin tegar...

Tapi, oleh kerana orang ni baru dok KL dlm sebulan, mungkin waktu bancian dibuat, dia masih blom dok sini kot...Kalo korang nak tau pebenda yang aku dok bebelkan ni, meh la baca ni :

KUALA LUMPUR: “Maafkan ayah nak...walaupun hati ayah berat untuk membuat keputusan ini, namun demi kebaikan masa depanmu, ayah terpaksa,” rintih seorang lelaki yang mahu menyerahkan anak dalam kandungan isterinya kepada keluarga lain atas alasan tidak mampu menampung kehidupannya sekeluarga.

Shahrul Rahman, 33, berkata dia nekad mengambil tindakan itu selepas mengalami masalah kewangan yang teruk dan tidak mahu anak-anaknya mengalami nasib sama.

Katanya, kehidupannya bermula dengan baik selepas mengahwini isterinya, Aishah Ismail, 26, pada 2006 dan dikurniakan tiga anak berumur antara tiga tahun hingga enam bulan. Selain itu, katanya, dia mempunyai seorang anak tiri hasil perkahwinan isterinya dengan suami terdahulu yang kini berusia enam tahun dan tinggal bersamanya sejak berusia empat bulan.

Namun, episod sedih hidupnya bermula selepas perniagaannya sebagai pengendali makanan di kantin sekolah di Kedah mengalami kerugian.

“Hidup saya menjadi susah dengan bebanan hutang yang semakin bertambah. Saya meminjam daripada bank untuk memulihkan kembali perniagaan, namun tidak berhasil.

“Keadaan bertambah kusut apabila saya membuat pinjaman daripada ceti haram (along) untuk digunakan sebagai modal pusingan perniagaan, tapi segala-galanya tidak menjadi,” katanya ketika ditemui semalam.

Runsing memikirkan masalah dihadapi, Shahrul berkata, dia pernah cuba membunuh diri dengan menelan 60 ubat tidur dan minum cecair peluntur, namun digagalkan isterinya yang menyedari tindakannya itu.

“Tidak cukup dengan itu, saya juga pernah terdorong untuk menukar agama kerana terpengaruh seorang rakan yang hidup senang selepas berhijrah menganuti agama lain. Mujur saya masih ingatkan Allah. Jika tidak saya pun tak pasti apa akan berlaku,” katanya.

Shahrul berkata, kehidupannya tidak banyak berubah selepas itu dan pernah satu ketika dia sekeluarga mengisi perut dengan menjadikan ubi kayu yang ditanam di belakang kantin sekolah sebagai menu hidangan.

“Anak kedua dan ketiga tidak pernah minum susu seperti kanak-kanak lain. Saya hanya mampu memberikan air sejuk sebagai minuman. Mujur anak-anak tidak memilih sebaliknya makan dan minum apa yang diberikan,” katanya.

Menurutnya, anak keempatnya sudah diserahkan kepada seorang penjawat awam selepas dua hari dilahirkan di Hospital Sultan Abdul Halim, Sungai Petani, dan sebagai ganjaran, dia diberikan wang sagu hati RM2,000.

Dia yang bekerja sebagai pengawal keselamatan di Kuala Lumpur sejak sebulan lalu, hanya mampu membawa keluarganya tinggal menumpang sebuah bilik di rumah rakannya di Kota Damansara.

“Setiap hari hidup isteri dan anak-anak terkurung dalam bilik itu. Di situ mereka main, tukar baju dan tidur. Ikutkan hati ingin saja saya mencari rumah sewa yang luas sedikit, tetapi saya tidak mampu. Gaji saya sebagai pengawal keselamatan hanya RM780 sebulan,” katanya.

Shahrul berkata, dia bertambah tidak keruan apabila mendapati isterinya mengandung lagi bulan lalu dan dia bimbang dengan nasib menimpa keluarganya akan menjejaskan kehidupan anak yang bakal lahir nanti.

“Isteri berkali-kali mendesak saya supaya digugurkan saja kandungannya itu, tapi saya tidak tergamak untuk melakukan sedemikian kerana anak tidak bersalah, tapi saya yang perlu membela nasib keluarga.

“Sebab itu saya buat keputusan untuk serahkan anak ini kepada keluarga yang mahu menjaganya. Saya juga mohon supaya keluarga barunya akan menjaga anak ini dari dalam kandungan lagi termasuk membiayai rawatan dan pemeriksaan sehingga dia lahir,” katanya.

Katanya, dia berharap anak yang bakal lahir akan selesa dengan kehidupannya bersama keluarga baru dan hubungan kekeluargaan mereka tidak akan terhenti di situ saja.


>>> BERITA PENUH DI SINI

Jadi, pada yang dah hidup senang tu, ingat2 lah orang2 yang susah macam ni...dan pada yang hidup tak berapa nak susah dan tak berapa nak senang tu, bawak2 la bersyukur apa adanye....

W'salam...

Adiossss...


Jom Kekal Sihat & Mantooop!

Assalammualaikum...

 

GEMUK

Satu perkataan yang paling digeruni oleh kaum wanita...Ramai diantara mereka yang terlalu taksub untuk menjaga bentuk badan sanggup berlapar untuk mengekalkan bentuk pinggang yang ramping...Tapi, sihatkah cara mereke itu? Ataupun lebih memudaratkan?

Haaaa...amacam mukadimah ayat aku kat atas tuh? Ada bunyi dramatik tak? Heh...Ini adalha topik yang aku nak bebelkan hari ni..Yelah...dalam keterujaan kita nak kurus. kita kenalah jugak fikirkan untuk kekal sihat..Jadinye, selain dari amalkan cara pemakanan yang sihat, kita jugak digalakkan bersenam...Aku pun, sampai laaa ni masih blom sempat lagi nak berjoging..hehehe...

KURUS
 
Kebanyakan wanita tak kisah kalau badan mereka kurus cam gambo kat atas tu daripada terlebih berat cam gambo yang memula tuh kaaannn....Lagipun, kalo kurus ni, kurang skit makan dan kurang sikit bahan kain yang perlu dibeli kalau nak buat baju..hihihi...

Kat bawah ni ada ada sediakan list contoh makanan seimbang yang boleh kita jadikan panduan untuk kekal sihat dan cergas..Jom baca!!

ISNIN
Sarapan Pagi :      1 gelas minuman coklat + 1 keping roti telur    
Minum Pagi : 1 gelas susu + 1 biji pisang    
Makan Tengahari : ½-1 cawan nasi goreng + air minuman
Minum Petang :    1 gelas susu + 3 keping biskut berkrim

SELASA    
Sarapan Pagi : 1 gelas susu + 1 mangkuk bijirin sarapan pagi
Minum Pagi : 1 gelas susu + 1 potong betik
Makan Tengahari : 1 cawan sup ayam berlobak + ½-1 cawan nasi putih + air kosong
Minum Petang :    1 gelas susu + 3 keping biskut bersusu

RABU 
Sarapan Pagi :1 gelas minuman malt + 1 keping pancake
Minum Pagi : 1 gelas susu + 1 biji limau
Makan Tengahari : 1 cawan bihun + air kosong
Minum Petang :    Bubur kacang

KHAMIS
Sarapan Pagi : 1 gelas minuman coklat + 1 keping roti telur
Minum Pagi : 1 gelas susu + 1 biji epal
Makan Tengahari : ½-1 cawan nasi + sup suun dan telur + air kosong
Minum Petang :    Bubur gandum

JUMAAT
Sarapan Pagi : 1 gelas minuman susu + 2 biji kuih
Minum Pagi : 1 gelas susu + 1 potong betik
Makan Tengahari : ½-1 cawan nasi + ayam + sayur campur
Minum Petang :    1 gelas minuman coklat + biskut kraker

Hari Sabtu ngan Ahad tu, korang pepandai la nak adjust..kot2 ada yang teringin makan McD ke, KFC ke, Pizza ke...Apa2 ke pun, makaaaaaaaannnn laaahhh.. ^_^

Apalagi kengkawan! Panduan dah ada tuuu..Jom kita sama2 mempraktikkannya jom!!!!

P/S : Photo semua ehsan En.Gugel ^.^

W'salam...

Adiossss...


Pilih Kasih

Assalammualaikum... 


Minggu depan bebudak dah mula bersekolah balik...Jalan akan kembali padat dan sibuk...Jadinye, pada yang keje masuk kol 0830am, kenalah kuar rumah lepas sembahyang subuh...kalau tak, takut trsangkut kat tngah jalan....haruuuu....Wakakaka..


Cakap pasal skolah ni, tetiba aku teringat citer aku masa skolah menengah dulu. Aku masa skolah, tergolong dalam golongan pelajar2 yang skema dan tak fofular...JAdinye, cikgu2 kat skolah yang penah mengajar aku rasanya tak akan ingat kat aku lagi kot...Well...I'm too easy to forget..Aku study dalam kelas pure Sains, jadinye, aku terpaksa 'bersaing' dengan pelajar2 terpintar diskolah untuk menarik prhatian cikgu...Lagi sadis kalo kena ngan Cikgu2 yang memang pilih bulu...Kalo nak suruh buat apa2, atau ada pemilihan Pengawas, pilih2 yang cantik2 dan gedik2 jeeee....nyampah!!


Bunyi ayat kat atas ni macam dengki je kan...Tapi, itulah hakikat zaman sekolah Menengah aku....Masa skolah rendah, best lagi sebab cikgu2 skolah rendah aku semuanye takde yang pilih kasih....Sayang diaorg semua!!!!


Walau apapun, disebabkan zaman skolah menengah adalah zaman yang aku tak brapa nak gemar, kalau ada buat reunion pun, aku takde hati langsung nak pegi....Tapi, aku tetap berterimakasih kepada Cikgu2 yang sudi menabur ilu kepada aku selama 5 tahun aku menuntut di sekolah tuuuuuuuuuuuutttttt...Hehehehe...


Diskriminasi adalah satu benda yang pada tahap umur berapa pun akan kita hadapi...Kalau tak kat skolah pun, mungkin kat tempat keja...MAlah ada juga yang berlaku dalam Masyarakat kita sendiri...Yang penting, kita dapat menghadapinye dengan cara dan attitude yang paling bijaksana...Fikir2kan lah yeee....JAngan sampai melenting tau!! Ahakssss..


W'salam... 


Adiossss... 


 

Monday, December 27, 2010

Doa Buat Semua

Assalammualaikum... 


Ya Allah...KAU ampunkan dosa2 aku, dosa2 suamiku, dosa2 ibu dan bapa kami, dosa2 adik beradik kami, dosa2 sanak saudara kami dan juga dosa2 sahabat handai kami..ENGKAU selamatkan lah kami smua dari seksaan2 kubur dan bahangnya api2 neraka-MU...ENGKAU jadikanlah kami hamba2 mu yang sentiasa beriman dan bertakwa kepadamu...Segala puji bagi-MU, Tuhan sekalian alam...Amin...Amin...Amin Ya Rabbal Alamin...






Sebenarnya hati ini cinta kepada Mu
Sebenarnya diri ini rindu kepada Mu
Tapi aku tidak mengerti
Mengapa cinta masih tak hadir
Tapi aku tidak mengerti
Mengapa rindu belum berbunga


Sesungguhnya walau ku kutip
Semua permata di dasar lautan
Sesungguhnya walau ku siram
Dengan air hujan dari tujuh langit Mu
Namun cinta tak kan hadir
Namun rindu takkan ber bunga


Ku cuba menghulurkan
Sebuah hadiah kepada Mu
Tapi mungkin kerana isinya
Tidak sempurna tiada seri


Ku cuba menyiramnya
Agar tumbuh dan berbunga
Tapi mungkin kerana airnya
Tidak sesegar telaga kauthar


Sesungguhnya walau ku kutip
Semua permata di dasar lautan
Sesungguhnya walau ku siram
Dengan air hujan dari tujuh langit Mu
Namun cinta tak kan hadir
Namun rindu tak akan berbunga
Jika tidak mengharap rahmat Mu
Jika tidak menagih simpati
Pada Mu ya Allah


Tuhan hadiahkanlah kasih Mu kepadaku
Tuhan kurniakanlah rinduku kepada Mu
Moga ku tahu
Syukur ku hanyalah milik Mu

Lirik Ehsan : SINI

W'salam... 

Adiossss... 

 

Ada Apa Pada Nama

Assalammualaikum...

Akhir2 tahun ni, ramai la jgk aku nampak akak2 kat tempat keja aku ni yang mengandung dan bakal melahirkan anak pada tahun 2011 nanti...Bestnyeeee....Jeles tau... T.T (gurau jeee)...

Biasanye bila kandungan dah masuk usia 6 bulan ke atas, bakal2 mak ngan ayah ni akan teruja mencari nama2 untuk anak2 mereka yang bakal lahir tu..Keterujaan akan lebih dirasai bagi pasangan yang bakal menyambut anak sulung...Ada tu, kandungan baru masuk 4 minggu dah ada 5-6 stok nama2 pilihan...

Ada yang pilih berdasarkan pelakon2 atau penyanyi2 pilihan mereka, contohnye ; Maya Karin, VAneeda Imran, Mawi, Siti Nurhaliza...Tak kurang jugak yang bagi nama yang bunyi ala2 cam mat saleh cam Daniel, Sarah, Erin...Tu belum yang bagi nama hasil kombinasi nama mak ngan ayahnye (walau sebenarnye, org kata tak elok)..macam Ali + Maya = Aliya, Abu + Aini = Baini...Itu contoh je la...Tapi, memang betul kan???

Dalam keghairahan mencari dan memberi nama tu, jangan sampai tersalah pilih la pulak yee...Tanpa kita sedari ada banyak nama yang sebenarnye membawa maksud yang tak elok...Kat sini aku ada senarai beberapa nama yang aku dapat cari..Antaranye :

Afinah    Yang bodoh
Asyirah    Yang tidak bersyukur atas nikmat
Bakiah    Yang menangis, merengek
Baqarah    Lembu Betina
Batilah    Yang batil, tidak benar
Dahriyah    Yang mempercayai alam wujud dengan sendirinya
Dahisyah    Goncang, stress
Dami'ah    Yang mengalir air matanya
Fasidah    Yang rosak, yang binasa
Fasiqah    Yang jahat, si fasik
Ghafilah    Yang lalai, yang leka
Ghailah    Kecelakaan, bencana
Ghasibah    Perampas, perompak
Haqidah    Yang dengki
Hasidah    Yang hasad
Hazinah    Yang sedih
Khasirah    Yang rugi
Khamrah    Arak
Jariah    Hamba suruhan perempuan
Jafiah    Yang tidak suka berkawan
Kamidah    Yang hiba, yang sangat berduka
Kazibah    Pendusta, pembohong
Lahab    Bara api
Laghiah    Sia-sia, tidak berfaedah
La'imah    Yang tercela
Lainah    Yang terkutuk
Lahifah    Yang sedih, menyesal dan dizalimi
Maridah    Yang menderhaka
Majinah    Yang bergurau senda tanpa perasaan malu
Majusiah    Agama menyembah api atau matahari
Munafikah    Yang munafik
Nasyizah    Yang menderhaka dan melawan suami
Najisah    Yang najis dan kotor
Qabihah    Yang buruk, hodoh
Qatilah    Pembunuh
Qasitah    Yang melampaui batasan dan menyeleweng dari kebenaran
Qazurah    Kejahatan, perzinaan
Razi'ah    Kecelakaan, musibah
Razilah    Yang keji dan hina
Safilah    Yang rendah dan hina
Sahiah    Yang pelupa
Sakirah    Pemabuk
Syafihah    Yang bodoh
Syaridah    Yang diusir
Syarrul Bariyyah    Sejahat-jahat manusia
Syani'ah    Yang buruk
Syarisah    Yang buruk akhlak
Syatimah    Maki hamun
Syariqah    Pencuri
Yaisah    Yang berputus asa
Yabisah    Yang kering, yang sedikit kebaikannya
Wasyiah    Yang mengumpat, yang mengadu dombakan orang
Wahimah    Yang lemah
Wahiah    Yang lemah, yang jatuh, yang buruk
Zalijah    Kebinasaan
Zalilah    Yang hina
Zalimah    Yang zalim
Zaniyah    Penzina, pelacur
Zufafah    Racun pembunuh


Perasan tak ada beberapa nama yang cam sedap je bila disebut...JAdi, hati2 lah bila memilih ye wahai bakal2 ibu dan bapa yang sudi membaca blog aku ni... :)

W'salam...

Adiossss...


KLIK KAT SINI UNTUK JOIN SATU BENDA BEST PUNYE ^_^

Tengok Iklan Dulu