Iklan

PESANAN PENAJA ^-^

A little note for all my readers...Semua foto2 dalam blog aku ni, kalau xde tag 'adialuvluze.blogspot.com' @ 'adialuvezul.blogspot.com' @ 'adialuze4eva.blogspot.com' tu biasa nye courtesy of google (Thanks google!!)...Kalau ada tag tu, harap uols tak men 'copy paste ' tanpa kebenaran ye...That's all for now!! Thanks for reading my Blog!!! ENJOY yaaaa....

Happily Married

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

Tuesday, December 21, 2010

Crita Pasal KAWIN

Assalammualaikum...

Teruk sangat ke gelaran 'Andartu' atau 'Andalusia' tu yee..Memang la perkahwinan itu adalah sunnah Rasullullah S.A.W..Tapi ini semua kan bergantung pada jodoh jugak kan..Kalau ye pun tuan punya badan tu memilih..Salah ke dia memilih???? Yela..kita nak kawin bukannye untuk sehari dua..Takkan sebab umur dah lanjut, kita nak main kebas je sesiapa yang ada depan mata???

Aku rasa untuk orang2 yang dok kat bandar ni, masih OK kot...Tapi masalahnye, kalau dok kat kampung..Macam2 istilah la diaorg guna..Ada yang kata cerewet sangat, ada yang  buat citer si polanah tu takde orang nak, ada yang kata 'cam bagus je dier tu'....Mmmm...Kesian kan...Mentaliti sesetengah masyarakat kita ni kadang2 aku rasa cam tak relevan jee..Bagi aku, jodoh tu akan datang sendiri..Takyah nak paksa2..Siapa yang tak nak ada teman hidup yang sentiasa ada disisi disaat susah senang kaaannn...

Aku dulu sebelum kawin pun ada gak kena menda2 camni..Yela..Aku kawin dulu agak lewat la bagi mereka yang dok kat kampung..Tapi, pada aku, setakat umur 27 kalau belom kawin, ok la tuuu..kan,kan,kan ^.^ Aku bukannye memilih pun..Tapi dah jodoh tu belom sampai..orang rekemen kan 1000 orang calon pun, tak tentu lagi kita nak berkenan...Aku slalu bgtau mak aku, 'Aku bukan taknak kawin mak..Tapi, kalau aku kawin ngan Si Polan yang Si Polanah rekemenkan tu, kalau jadi apa2 nanti, sapa yang susah? Mak jugak yang susah nak jaga anak2 aku, nak tanggung aku..Kalau nak susah pun, biarlah jodoh tu yang kita pilih sendiri, bukan yang orang suruh..."Biasanye lepas dengar dialog aku ni, mak aku senyap laa...sekejap je..Bila da orang 'jek2', dia bising balik..EMAK...biasalah...

LAaa ni..bila aku dah kawin, kesana kemari orang tanya pasal anak la pulak..Aisshhhh..Tak habis2 kalau kita nak dengar mulut orang ni...Buat sakit hati jee kalo ada yang volunteer menyumbangkan suara yang memang dah sumbang tuh...SABOOOOO je laaa...

Apapun, selain dari KAHWIN, banyak lagi sunnah2 nabi yang kita boleh ikut..Tapi, biasalah orang kita ni kan...kalau bab KAHWIN ke, KAHWIN lagi dan lagi kee...Haaaa..Laju la diaorg nak ikut sunnah nabi..Kalau bab SOLAT, PUASA...Lambat sangat nak paham... ;)

W'salam...

Adiossss...


8 comments:

Ayuni said...

setuju sgt2 kak...kawin awal tp klau bcerai berai pun x gne pastu kwn sye kawin awl smua hantaran family tanggung, smpai skang, aper gne ader laki tu....pelik btul, bkn lh kte nie materialistik tp skang nie kne pk logik, ilmu pnting, baik cr ilmu dlu....

miss_L said...

huhu kak terkesan pulak kat hati saya bace entry ni..mmg betul pun sbb saya pon dlm situasi yg lebih kurang same laa..Kdg2 sebab ni la liat nak pegi kenduri kat kg..sebab tau kena byk 'hints' and soalan2 'cepu emas' nanti :P..isk isk

CGG said...

bagi cgg..
kawen tu benda seriuss bangat..
so cgg hnaya akan kawen bila tul2 da sedia..even if da 30 tahun..kalo cgg tak ready..cgg takkan kawen..

alhamdulillah..cgg da ready and i do!

AdiaLuze said...

Ayuni : Betul tu!! Apa2 pun jangan sampai kita menyusahkan org tua kita je... :)

miss_L : Terkesan ye dik..Hehehe..Akak tulis ni pun berdasarkan pengalaman..Saje nak kongsi sbb akak tau msti ramai yg penah kena gak..huhuhu

CGG : btl3..Akk dh tgk gambo CGG..comey benget...hehehehe

ayushida said...

hai, betul la tu, sy kawin awal, dah beranak tp perempuan semua, soalan yg sy dapat, bila nak dpt anak lelaki? hmmm.... macam tak percaya qada' & qadar kan....

Tpi pasal jodoh, memg hak ALLAH, jangan cakap tak nak kahwin sampai bila2 pulak, tu dah tak boleh, kan? Kita berhak memilih siapa yang akan menjadi teman hidup kita, sbb sy pun dapat suami pilihan hati!

AdiaLuze said...

ayushida : betul tu..kalo nak ikutkan ckp org, apapun tak penah nak puas hatikan..Hehe..

anyss said...

Salam,
Kalau dok dengar apa yang orang dok pot pet pot pet memanglah tak pernah kena apa yang kita buat. Ada aje yang salahnya. kawinpun salah, tak kawin lagi lah salah...
Jodoh Allah tentukan, kalau dah takdirnya jadi andartu dulu, terima ajelah dari kawin tapi...6 hari je. Dugaan lagi besar tu ;)

Kontes Cerita Paling Lawak Sedunia

AdiaLuze said...

Anyss : Betul tu...Tp org yg dok pot pet pot pet tu tak penah nak pk camtu kot..mulut tempayan leh la tutup, mulut org? Hmmm :)

KLIK KAT SINI UNTUK JOIN SATU BENDA BEST PUNYE ^_^

Tengok Iklan Dulu