Iklan

PESANAN PENAJA ^-^

A little note for all my readers...Semua foto2 dalam blog aku ni, kalau xde tag 'adialuvluze.blogspot.com' @ 'adialuvezul.blogspot.com' @ 'adialuze4eva.blogspot.com' tu biasa nye courtesy of google (Thanks google!!)...Kalau ada tag tu, harap uols tak men 'copy paste ' tanpa kebenaran ye...That's all for now!! Thanks for reading my Blog!!! ENJOY yaaaa....

Happily Married

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

Tuesday, December 28, 2010

Cedapnyeeee....

Assalammualaikum...

Gambo Ehsan En.Gugel

Sedapnye Nasi Ambeng niiii...............Nyum,Nyum....

Korang penah rasa nasi ambeng ni? Sedap tau...Dek kerana aku ni asal keturunan Jawa Johor, dari kecik aku dah biasa makan nasi nie...

Dulu masa kecik2, paling sonok kalau hari Khamis malam Jumaat...Seronok ni takde kena mengena dgn 18sx yeee..Hehe..Seronok ni sebab, biasanya kamis mlm jumaat ni, bapak aku akan dijemput untuk menghadiri kenduri doa slamat yang diadakan samada selepas maghrib atau isyak...Kiranye, sepanjang tahun tu (kecuali bulan Ramadhan & Syawal), hari kamis malam jumaat mesti akan ada kenduri cam ni kat kampung aku...

Dalam tunggu bapak aku balik tu, aku akan tanya mak aku "Abah gi kenduri ke, gi 'Yasinan' "? Tau apa maksud 'Yasinan' tu? Haaaa...'Yasinan' itu adalah term untuk kenduri doa slamat yang simple2..Semuanye serba simple...Baik dari segi bacaan doanye maupun dari segi hidangan makannanye (biasanye kuih muih je la)..Hehehe... Kalau sebut 'Kenduri', biasanya bacaan doanye agak panjang dan hidangan makanannye akan ada Nasi Ambeng ni laaaa....

Berbalik pada kisah aku tanya mak aku tentang 'kategori' kenduri tu. kalau mak aku jawab 'Kenduri'...maunye aku akan berjaga malam tu untuk tunggu bapak aku balik (biasanye dalam kol 11malam) sebab nak makan 'berkat' (Nasi Ambeng yang di agihkan dalam bungkusan plastik) yang bapak aku bawak...Tapi, kalau mak aku jawab 'Yasinan', alamatnye, kol 10 malam aku dah tido...Ngeee :)

Nasi Ambeng dulu bukan macam sekarang...Dulu kita panggil Nasi Ambeng sebab ianye dihidangkan dalam dulang bulat yang akan dimakan beramai2...Sekarang ni, Nasi Ambeng dah komersial...Dalam pinggan pun boleh..Yang masih kekal, dalam setiap hidangan ialah adanya lauk 'serunding kelapa'....Tu yang membuatkannye lain dari yang lain...Kalau serunding tu best, maka akan jadi best la Nasi Ambeng tu...Dan kalau serunding tu tak sedap...makanye...FAIL la hidangan tuuuu..Hehe...

Kalau korang nak rasa Nasi Ambeng Ori, meh la datang kampung aku...Tupun bila aku buat kenduri doa slamat yeee...!

W'salam...

Adiossss...

6 comments:

missALIA said...

wah...i xpenah mkn nasi ambeng btl2...but sambal jawa penah la...sedap sgt2!!!

org jawa je yg pro msk...hehe...share la resepi pls ;)

Aida Tamrim said...

missALIA : Sedap tau...Yg spesel tang serunding tuuu... Nanti ada masa, akak bg resepi serunding tu yeee..Yg lain tu lauk biasa2 jeee...

lina said...

aida - bawa office la jgn duk citer jer ni..dah terliur ni...:)

Aida Tamrim said...

Lina : Laaa...Akak nak makan ker? Jom kita g mkn kat Ruji..Suruh dia bubuh dalam dulang...hehehe

SiZ said...

cak! kita follow awak jugak tau!

Aida Tamrim said...

SiZ : Caaak!!!! TQ dik :D

KLIK KAT SINI UNTUK JOIN SATU BENDA BEST PUNYE ^_^

Tengok Iklan Dulu