Iklan

PESANAN PENAJA ^-^

A little note for all my readers...Semua foto2 dalam blog aku ni, kalau xde tag 'adialuvluze.blogspot.com' @ 'adialuvezul.blogspot.com' @ 'adialuze4eva.blogspot.com' tu biasa nye courtesy of google (Thanks google!!)...Kalau ada tag tu, harap uols tak men 'copy paste ' tanpa kebenaran ye...That's all for now!! Thanks for reading my Blog!!! ENJOY yaaaa....

Happily Married

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

Friday, July 13, 2012

Selamat Bercuti & Selamat Datang Ramadhan 1433 (In Advanced) ^^

بسم الله الرحمن الرحيم
السلام عليكم

JUMAAT. Hari yang sangat indah. Kerana ..... esok CUTIIIII !!!! Hoyeeeeehhh !!! Suka,suka,suka ^_____^

Hari ni dah 23 Sya'ban 1433. Ada lagi lebih kurang seminggu untuk kita sampai ke penghulu segala bulan ... iaitu RAMADHAN ... Insyallah ... Mudah-mudahan kita diberi kesempatan olehNYA untuk melaksanakan Rukun Islam ke-3 ini sekali lagi .. Amin.

Okla. Memandangkan aku tak pasti samada menjelang RAMADHAN nanti aku sempat nak wat entri baru ke tak, aku mengambil kesempatan ini untuk berkongsi niat sahur dan berbuka puasa. Pada yang dah lama hafal, anggap la ini sekadar peringatan manja agar terus mengingatinya. ^^


Niat Puasa

"Sahaja aku berpuasa esok hari kerana menunaikan fardu Ramadhan tahun ini kerana Allah Taala"

ATAU

Niat Puasa SEBULAN
"Sahaja aku berpuasa keseluruhan bulan Ramadhan kerana Allah Ta'ala"
Niat Berbuka Puasa

"Ya Allah, kepada Engkau aku berpuasa dan dengan Engkau aku beriman. Dan aku berbuka daripada rezeki yang Engkau berikan, dengan rahmat Engkau wahai yang Maha Pengasih dan Penyayang"

Tahun ni aku akan cuba untuk melakukan solat Terawih setiap malam pada Ramadhan ini. Mudah-mudahan aku diberi kekuatan untuk melawan ajakan nafsu dan hasutan sayup-sayup Syaitan yang mengajak aku menonton tv lepas berbuka dan solat maghrib. Heh.

Jom kita semak balik apa kelebihan-kelebihan mengerjakan solat Terawih ni ... Checkitdaut !!

Diriwayatkan oleh Sayyidina Ali bahawa Rasulullah s.a.w. telah bersabda berkenaan dengan fadilat sembahyang Tarawih pada bulan Ramadan antaranya:

# Malam Pertama: Keluar dosa-dosa orang mukmin pada malam pertama seperti mana dia baru dilahirkan (mendapat keampunan dari Allah Taala).

# Malam Keempat: Mendapat pahala sebagaimana pahala orang-orang yang membaca kitab Taurat, Zabur, Injil dan Al-Quran.

# Malam Keenam: Allah kurniakan pahala kepadanya pahala malaikat-malaikat yang tawaf di Baitul-Ma`mur (sebanyak 70 ribu malaikat sekali tawaf), serta setiap batu-batu dan tanah akan mendoakan supaya Allah mengampuni dosa-dosa orang yang mengerjakan sembahyang tarawih pada malam ini.

# Malam Ketujuh: Seolah-olah dia dapat bertemu serta menolong Nabi Musa A.S. menentang musuh ketatnya Firaun dan Haman.

# Malam Kelapan: Allah mengurniakan pahala orang sembahyang tarawih sepertimana yang telah dikurniakan kepada Nabi Ibrahim A.S.

# Malam kesembilan: Allah kurniakan pahala dan dinaikkan mutu ibadat hambanya seperti Nabi Muhammad S.A.W.

# Dan kelebihan-kelebihan seterusnya sehingga sampai kemalam yang ke-tiga puluh

SUMBER : JAIS

Anggap la seperti ini Ramadhan kita yang terakhir supaya kita boleh beribadat seolah-olah esok kita akan mati ... Insyallah ...

W'salam ..

Adioss ...

2 comments:

fairus said...

ALHAMDULILLAH.. MARHABAN YA RAMADHAN..

Boni JLL3 said...

wah.. makin terasa tak sabar2 nak puasa ni lah... hehe..

KLIK KAT SINI UNTUK JOIN SATU BENDA BEST PUNYE ^_^

Tengok Iklan Dulu