Iklan

PESANAN PENAJA ^-^

A little note for all my readers...Semua foto2 dalam blog aku ni, kalau xde tag 'adialuvluze.blogspot.com' @ 'adialuvezul.blogspot.com' @ 'adialuze4eva.blogspot.com' tu biasa nye courtesy of google (Thanks google!!)...Kalau ada tag tu, harap uols tak men 'copy paste ' tanpa kebenaran ye...That's all for now!! Thanks for reading my Blog!!! ENJOY yaaaa....

Happily Married

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

Friday, April 27, 2012

Citer Pasal Reflections Di TV AlHijrah

بسم الله الرحمن الرحيم
السلام عليكم

Malam semalam aku berkesempatan menonton rancangan Reflections di tv Al Hijrah. Tertengok sebenarnya. Biasanya, habis citer Ustaz Don tu, aku terus je alih citer lain .. Hehehehee ..


Rancangan ni kalau tak silap aku, bersiaran selama 30 minit jugak la kot. Malam tadi ianya dikendalikan oleh Imam Suhaib Webb.. Seperti yang aku baca di SINI , beliau merupakan seorang Imam di Bandar Oklahama, Amerika. 


Beliau memeluk Islam pada tahun 1992 dan berguru dengan sorang Sheih Senegal dalam mendalami Islam dan mempelajari Bahasa Arab. Beliau pernah belajar di Universiti Al-Azhar dari tahun 2004 hingga 2010 di Kolej Shari`ah, Mesir.

Antara perkara yang disentuh malam tadi adalah berkaitan dengan anak yang soleh dan juga keperibadian kita sebagai seorang Muslim.

Imam Suhaib ada menyebut yang guru Shiekhnya pernah membacakan satu puisi arab yang maksudnya lebih kurang cenggini laa :

" Ilmu itu umpama hujan yang turun dan peribadi sesorang itu umpama tanah yang menadah di bawahnya. Jika subur/bagus tanah itu, maka akan lebih bermanfaatlah air hujan yang mencurah itu. Sepertimana, jika baik peribadi seseorang itu, maka akan lebih bergunalah ilmu yang diperolehinya. Jika teruk peribadi seseorang itu, maka ianya seperti tanah yang tidak subur dan telah rosak. Tak kira berapa banyak air pun yang mencurah, ia akan tetap tandus dan kering ... "

So, marilah kita perbaiki peribadi kita ye kawan-kawan. Cuba kita buangkan segala rasa riak, hasad dan dengki. Mungkin kita tak mampu jadi sebaik Rasulullah s.a.w, namun yang pasti kita telah mencuba menjadi 1/10 baik seperti Baginda s.a.w. Insyallah ... Amin ..

Tentang anak yang soleh, Imam Suhaib ada menyebut yang lebih kurang begini ayatnya :

" .. Betapa pentingnya peranan anak yang soleh itu, sehinggakan Malaikat kubur yang ingin menghukum mereka yang telah mati boleh berkata : Bagaimana aku mau menghukum si polan ini sedang di atasnya terdapat anak yang soleh sedang mendoakannya tanpa henti.... "

Inilah sebabnya Rasulullah s.a.w ada bersabda :

"Apabila mati seseorang manusia itu, akan terputus daripadanya segala amalannya kecuali tiga perkara; iaitu sedekah jariah, ilmu yang dimanfaatkan dan anak soleh yang sentiasa mendo'akannya."
(Hadis Riwayat Muslim) 

Oleh kerana itu zuriat yang dianugerahkan oleh Allah s.w.t pada kita adalah sesuatu yang sangat tak ternilai harganya. Dengan adanya anak yang soleh dan solehah boleh mengubah kedudukan kita di akhirat nanti samada di Neraka atau pun di Syurga ... Subhanallah ....

W'salam ..


Adioss ..

1 comment:

deno said...

terima kasih berkongsi :)

KLIK KAT SINI UNTUK JOIN SATU BENDA BEST PUNYE ^_^

Tengok Iklan Dulu