Iklan

PESANAN PENAJA ^-^

A little note for all my readers...Semua foto2 dalam blog aku ni, kalau xde tag 'adialuvluze.blogspot.com' @ 'adialuvezul.blogspot.com' @ 'adialuze4eva.blogspot.com' tu biasa nye courtesy of google (Thanks google!!)...Kalau ada tag tu, harap uols tak men 'copy paste ' tanpa kebenaran ye...That's all for now!! Thanks for reading my Blog!!! ENJOY yaaaa....

Happily Married

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

Friday, December 16, 2011

Indahnya SYURGA Dahsyatnya NERAKA

بسم الله الرحمن الرحيم
السلام عليكم

Jumaat datang lagi dan akan sentiasa datang sehinggalah sampai masa 'ITU' nanti. Masa dimana tiada satu makhluk pun yang dapat lari daripadanya. Masa yang membawa perkhabaran gembira buat mereka yang beriman dan perkhabaran yang sungguh menakutkan kepada mereka yang mungkar. Subhanallah ...

Hari ini aku terpanggil untuk bercerita mengenai SYURGA dan NERAKA. Tak tahu kenapa, sekadar ingin berkongsi apa yang aku lihat dan baca.



Indahnya SYURGA. Sangat indah sehingga tak terbayang dek imaginasi kita ini walau seluas dan sedalam mana pun kita cuba membayanginya.

Gambar sekadar metafora

Antara nikmat-nikmat yang biasa dan pernah kita dengar dan maklum tapi seringkali terlupa adalah :

[1].Merasakan nikmatnya sungai susu, arak, dan madu
Sebagaimana Allah Ta'ala berfirman yang artinya," (Apakah) perumpamaan (penghuni) surga yang dijanjikan kepada orang-orang yang bertakwa yang di dalamnya ada sungai-sungai dari air yang tidak berubah rasa dan baunya, sungai-sungai dari air susu yang tidak berubah rasanya, sungai-sungai dari khamer (arak) yang lazat rasanya bagi peminumnya dan sungai-sungai dari madu yang disaring." (Muhammad : 15).

[2]. Mendapatkan isteri yang masih muda dan berumur sebaya
Sebagaimana firman Allah s.w.t yang artinya:
”Sesungguhnya orang-orang yang bertaqwa mendapat kemenangan, (yaitu) kebun-kebun dan buah anggur, dan gadis-gadis remaja yang sebaya." (An Naba' : 31-33).

[3]. Hidup kekal dengan nikmat lahir dan batin
Sebagaimana Rasulullah s.a.w bersabda yang artinya:
"Siapa yang masuk surga selalu merasa nikmat, tidak pernah susah, pakaiannya tidak pernah cacat, dan kepemudaannya tidak pernah sirna." (HR. Muslim).

[4]. Diberi umur muda
Sebagaimana Nabi s.a.w bersabda yang artinya :
"Ahli surga, berbadan indah tanpa bulu, matanya indah bercelak, umurnya 30 atau 33 tahun." (Shohihul Jaami').

[5]. Memandang wajah Allah yang mulia,
Sebagaimana diriwayatkan dari Shuhaib, bahwa Nabi s.a.w bersabda yang artinya :
"Jika surga telah dimasuki oleh para penghuninya, ada yang menyeru : 'Wahai penduduk surga, sesungguhnya Allah mempunyai suatu janji untuk kalian yang janji tersebut berada di sisi Allah, di mana Dia ingin menunaikannya.' Mereka berkata : 'Apakah itu? Bukankah Dia telah memberatkan timbangan-timbangan kami, memasukkan kami ke surga, dan menyelamatkan kami dari neraka?' Beliau melanjutkan : 'Maka Allah menyingkapkan hijabnya (tabirnya), sehingga mereka melihat-Nya (wajah Allah). Demi Allah, Allah belum pernah memberikan sesuatu pun yang lebih mereka cintai dan menyejukkan pandangan mereka daripada melihat-Nya." (HR. Muslim).

SUMBER : SINI

Firman Allah :
Allah menjanjikan kepada orang-orang mu’min, lelaki dan perempuan, (akan mendapat) surga yang dibawahnya mengalir sungai-sungai, kekal mereka di dalamnya, dan (mendapat) tempat-tempat yang bagus di surga ‘Adn. Dan keridhaan Allah adalah lebih besar. itu adalah keberuntungan yang besar. (QS. At-Taubah [9] : 72)

Itu kisah SYURGA yang serba indah. Tapi, bagaimana pula dengan NERAKA? Tempat dimana dikumpulkan manusia-manusia yang berdosa dan tidak beriman kepada Allah s.w.t. Astagfirullahala'zim ...

Gambar sekadar metafora

Antara siksaan-siksaan di NERAKA yang seringkali kita terlupa kerana terlalu alpa mengejar nikmat dunia adalah :

[1]. Kulit mereka diganti dengan yang baru
Sebagaimana Allah berfirman yang artinya:
"Setiap kali kulit mereka hangus, Kami ganti kulit mereka dengan kulit yang lain, supaya mereka merasakan adzab." (An Nisa' : 56).

[2]. Bara apinya membakar sampai ke hati
Sebagaimana Allah berfirman yang artinya:
"(Yaitu) api (yang disediakan) Allah yang dinyalakan, yang (membakar) sampai ke hati." (Al Humazah : 6-7).

[3]. Mereka diseret ke neraka di atas wajah mereka
Sebagaimana dalam firman-Nya yang artinya:
"(Ingatlah) pada hari mereka diseret ke neraka atas muka mereka." (Al Qomar : 48).

[4]. Minuman mereka seperti besi yang mendidih
Sebagaimana Allah berfirman yang artinya:
"Dan jika mereka meminta minum, niscaya mereka akan diberi minum dengan air seperti besi yang mendidih yang menghanguskan muka. Itulah minuman yang paling buruk dan tempat istirahat yang paling jelek." (Al Kahfi : 29).

[5]. Tubuh mereka membesar
Sebagaimana sabda Nabi s.a.w yang artinya:
"Gigi taring orang kafir besarnya seperti gunung uhud dan tebal kulit mereka seukuran tiga perjalanan." (Shohihul Jaami')

Terdapat 2 jenis golongan ahli NERAKA :

Jenis pertama
Adalah sebab-sebab yang menyebabkan pelakunya tidak lagi beriman, menjadikannya kafir, sekaligus membuatnya kekal di neraka. Di antara sebab-sebab jenis pertama ini adalah :

Pertama
Melakukan syirik akbar (besar), seperti bernadzar dan menyembelih kepada selain Allah.

Kedua
Kufur kepada Allah, malaikat-Nya, kitab-kitab-Nya, Rasul-Nya, hari akhir, serta qodho dan qodhar dengan cara mendustakan, menentang, ataupun meragukannya.

Ketiga
Mengingkari kewajiban salah satu rukun Islam yang lima.

Keempat
Mengolok-olok dan mencaci Allah, agama-Nya, atau Rasul-Nya.

Kelima
Berhukum dengan selain hukum Allah dengan keyakinan hukum tersebut lebih benar dan lebih bermanfaat, atau setara dengan hukum Allah, atau meyakini bolehnya hal tersebut.

Keenam
Kemunafikan yaitu menyembunyikan kekafiran dalam hatinya, akan tetapi dia menampakkan diri seolah-olah seorang muslim.

Jenis kedua
Adalah sebab yang menyebabkan pelakunya berhak masuk neraka, namun tidak kekal di dalamnya. Di antaranya ialah :

# Durhaka pada kedua orang tua
# Memutuskan silaturahmi
# Memakan riba
# Memakan harta anak yatim
# Bersaksi palsu dan sumpah palsu.

SUMBER : SINI JUGAK


YA ALLAH !!! Sungguh menakutkan azab neraka. Sanggupkah kita menghadapinya ??? Di dunia ini, masih boleh lagi kita nak berlagak dengan mengatakan "Apa korang peduli? Kubur kan lain-lain !!" setiap kali kita dinasihatkan dan diberi peringatan.

Tatkala kita diazab dikubur nanti, menangislah airmata darah sekalipun, ianya takkan mampu menghidupkan kita kembali untuk menebus semua dosa-dosa yang telah dan pernah kita buat.

Rasulullah s.a.w bersabda yang artinya :
"Sesungguhnya penduduk neraka yang paling ringan siksanya ialah orang yang mengenakan dua sandal dari neraka lalu mendidih otaknya karena sangat mencekam panas dua sandalnya." (HR. Muslim)

Aku pun bukannya manusia yang sempurna. Kerana itu, perlu rasanya aku menulis entri-entri seperti ini untuk dijadikan pedoman dan ingatan diri aku sendiri dan sekurang-kurangnya kalau ada yang sudi membaca entri panjang berjela ni, semoga kalian mendapat manfaat juga darinya. Insyallah ...




W'salam

Adiosss...

2 comments:

sahromnasrudin said...

assalamualaikum...

trime kasih atas entri ini..ia mengingatkan kita semua akan balasan yang Allah SWT telah janjikan

cik ika said...

nice info..:)

p/s : vdeo uh sal kambing kena pulau..nt sis tgk a..kelakar aw..

KLIK KAT SINI UNTUK JOIN SATU BENDA BEST PUNYE ^_^

Tengok Iklan Dulu