Iklan

PESANAN PENAJA ^-^

A little note for all my readers...Semua foto2 dalam blog aku ni, kalau xde tag 'adialuvluze.blogspot.com' @ 'adialuvezul.blogspot.com' @ 'adialuze4eva.blogspot.com' tu biasa nye courtesy of google (Thanks google!!)...Kalau ada tag tu, harap uols tak men 'copy paste ' tanpa kebenaran ye...That's all for now!! Thanks for reading my Blog!!! ENJOY yaaaa....

Happily Married

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

Thursday, February 9, 2012

Kisah Aurat Wanita Dari Ustaz Azhar Idrus

بسم الله الرحمن الرحيم
السلام عليكم

Malam Isnin yang lepas, masa kat kampung, aku dok layan video-video ceramah oleh Ustaz Azhar Idrus kat YouTube. Layan punya layan, dekat kol 2 jugakla aku tido. Hehehe .. Tapi, takpela kan. aku bukan layan menda yang bukan-bukan.

Antara video yang aku tonton adalah video rakaman masa sambutan Tahun Baru 2012 kat Shah Alam nun. Aku paling tertarik dengan satu soalan yang ditanyakan (dibacakan oleh Zizan Raja Lawak) yang berbunyi (lebih kurang camni la) " Saya ada dengar CD ceramah Ustaz mengenai aurat.Ustaz ada sebut pakai tudung tu tak wajib, tapi belum pun habis ustaz cakap, CD saya rosak .. Boleh tak Ustaz jelaskan dengan lebih lanjut di sini?" ..

Haaa .. Soalan memang cam main-main kan. Tak tau la sapa yang mengirimkannya sebab semua soalan yang dikemukakan, takde nama pengirim (cam saje je kan penganjur buat camni .. Ahaksss).

Ok. Jawapan yang Ustaz berikan lebih kurang camni la bunyinya .. " Memang saya ada kata pakai tudung tu tak wajib .. Sebab yang wajib adalah MENUTUP AURAT .." Tergelak aku dengan jawapan Ustaz ni. Mau taknye. Takut jugak aku kalau dia bagi hukum sendiri. Tup-tup, jawapan yang diberikan begitu bernas sekali !!!

Almaklumlaaa .. Zaman sekarang ni, bila cakap pasal tutup aurat, semua orang pikir, dengan pakai tudung je dah memadai. Kita sendiri kengkadang lupa yang aurat orang pompuan ni, bukan setakat rambut je. Kalau nak kirakan, seluruh anggota badan kita kecuali muka dan tapak tangan ni adalah aurat.

Sabda Rasulullah S.A.W  kepada Asma’ binti Abu Bakar, “Wahai Asma’ sesungguhnya seorang wanita itu apabila telah baligh (haidh) maka tidak boleh baginya menampakkan tubuhnya kecuali ini dan ini, seraya menunjukkan wajah dan telapak tangannya” [HR Abu Dawud]

Menutup aurat pun, kalau dok pakai baju yang ketat-ketat sampai nampak segala macam lekuk tu pun dikira haram. Hmmm .. Tapi, kita ni (termasuk aku jugak) kalau dah pakai seluar panjang, baju lengan panjang dan bertudung, dah kira cukup syarat la tuh. Tak kiralah, baju tu ketat ke, baju tu senteng ke, seluar tu ketat ke, tudung tu tutup tang kepala je ke ... Asalkan semua bertutup, kita dah rasa memadai ... Hmmm ...

Firman Allah, “Hendaklah mereka menutupkan kain tudung ke dada mereka” [An Nur:31].

W'salam ..

Adioss ...

1 comment:

sahromnasrudin said...

assalamualaikum...

jawapan yg amat bijak yg beliau utarakan

KLIK KAT SINI UNTUK JOIN SATU BENDA BEST PUNYE ^_^

Tengok Iklan Dulu