Iklan

PESANAN PENAJA ^-^

A little note for all my readers...Semua foto2 dalam blog aku ni, kalau xde tag 'adialuvluze.blogspot.com' @ 'adialuvezul.blogspot.com' @ 'adialuze4eva.blogspot.com' tu biasa nye courtesy of google (Thanks google!!)...Kalau ada tag tu, harap uols tak men 'copy paste ' tanpa kebenaran ye...That's all for now!! Thanks for reading my Blog!!! ENJOY yaaaa....

Happily Married

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

Thursday, February 10, 2011

Adab Menerima Sesuatu Pemberian

Foto Ehsan Google
Assalammualaikum...

Pernah dengar tak pepatah " Tangan yang memberi lebih baik dari yang menerima" ? Mestilah pernah kaannn...Walaupun begitu, ramai antara kita ni lebih rela menjadi 'Penerima' dari 'Pemberi' kan,kan,kan..Hehehehe..Lebih kurang cam aku jugakla (kadang2 laaa...mmmm)..

Tu kira ok la jugak..Ini ada gak jenis orang yang dahlah kedekut, bila orang lain dok menghulur kat dia, siap komplen2 plak tuh...Contohnye, bila orang hulurkan kuih, ada je yang tak kena..Tak sedap laaa, manis sangat laaa...Aissshhh...Macam2 laaa...

Hidup bermasyarakat ni, mana leh camtu kengkawan..Tal elok la kaannn...Ni aku ada satu cerita pasal 'Pemberian'..Peristiwa ni terjadi pada junjungan besar kita, Nabi Muhammad S.A.W...

Suatu Hari Rasulullah SAW didatangi oleh seorang wanita kafir. Ketika itu baginda bersama beberapa orang sahabat. Wanita itu membawa beberapa biji buah limau sebagai hadiah untuk Baginda. Cantik sungguh buahnya. Siapa terlihat pasti terliur. Baginda menerimanya dengan senyuman gembira.Hadiah itu dimakan oleh Baginda Rasulullah SAW seulas demi seulas dengan senyuman.                                                                
                                                                          
Biasanya Rasulullah SAW akan makan bersama para sahabat, namun kali ini tidak. Tidak seulas pun limau itu diberikan kepada mereka. Rasulullah SAW terus makan. Setiap kali dengan senyuman, hinggalah habis semua limau itu. Kemudian wanita itu meminta diri untuk pulang, diiringi ucapan terima kasih dari baginda. Sahabat-sahabat agak hairan dengan sikap Rasulullah SAW itu. Lalu mereka bertanya.                                            
                                                                          
Dengan senyuman Rasulullah menjelaskan "Tahukah kamu, sebenarnya buah limau itu terlalu masam semasa saya merasainya kali pertama. Kiranya kalian turut makan bersama, saya bimbang ada di antara kalian akan mengenyitkan mata atau memarahi wanita tersebut. Saya bimbang hatinya akan tersinggung. Sebab itu saya habiskan semuanya".Begitulah akhlak Rasullullah SAW.                                                          
                                                                          
Baginda tidak akan memperkecil- kecilkan pemberian seseorang biarpun benda yang tidak baik, Dan dari orang yang bukan Islam pula.

"selemah- lemah manusia ialah org yg tidak boleh mencari sahabat Dan orang yg lebih lemah dari itu ialah orang yg mensia- siakan sahabat yang telah dicari dan berburuk sangka pula kepadanya"-Saidina Ali     
     
Kita memang tak mampu jadi sebaik Rasullullah, tapi, sebagai Manusia, rasanya kita masih mampu berusaha menjadi sebaik2 ummah. Betul tak kawan2 ???

W'salam...

Adiossss...

8 comments:

azwa amani said...

yups..kita perlu perbaiki diri ke arah yg lebih baik

lina said...

salam aida - Rasulullah SAW mesti kita jadikan ikutan dulu, kini dan selamanya...TERBAIK.

Aida Tamrim said...

azwa_amani : Betul tuuu.. :)

Aida Tamrim said...

Lina : Salam kak...memang tepat sekali!! Tapi bbdak zaman skrg ni suka jadikan artis2 je sebagai idola..

deeya said...

Rasulullah terlalu sayang an sahabat & umat nye an .. semoga kte berubah dari yang baek kepada yg lebih baek :)

Aida Tamrim said...

deeya : Amin, Amin dan Amin... :)

P/S : Rasullullah memang sayang sangat kat umatnye, tapi umatnye susah sangat nak ingat kat Baginda..Ummphhh :/

nadia farahida said...

entry bernas! ;)
makin banyak kt mmberi, mkin banyak la kt akan menerima..

Aida Tamrim said...

nadia : Mekasih :)...betol tu...jadi, banyak2lah bersedekah ye... :D

KLIK KAT SINI UNTUK JOIN SATU BENDA BEST PUNYE ^_^

Tengok Iklan Dulu