Iklan

PESANAN PENAJA ^-^

A little note for all my readers...Semua foto2 dalam blog aku ni, kalau xde tag 'adialuvluze.blogspot.com' @ 'adialuvezul.blogspot.com' @ 'adialuze4eva.blogspot.com' tu biasa nye courtesy of google (Thanks google!!)...Kalau ada tag tu, harap uols tak men 'copy paste ' tanpa kebenaran ye...That's all for now!! Thanks for reading my Blog!!! ENJOY yaaaa....

Happily Married

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

Monday, February 28, 2011

Kisah Tauladan RASULULLAH (Kisah 1)

Assalammualaikum... 
  
Salam hujung bulan semua !!!! Semoga hari ini adalah hari yang sempurna untuk kamu semua !!!  ‿♥

Kawan-kawan... Kadang2 dalam kehidupan kita ni,kita masih tercari2 idola/orang yang kita boleh contohi dalam menjalankan rutin seharian...

Ada yang dah jumpa 'idola' mereka, tapi... bukan idoal yang sepatutnye dicontohi..

Aku ada beberapa cerita tauladan yang wajar kita contohi daripada seorang Khalifah terulung di dunia ini... Iaitu Nabi Muhammad S.A.W... 

Tapi, aku akan berkongsi dengan kowang, satu cerita pada satu entri supaya penghayatan lebih skit.. Hehehehe....Rajin2 la baca yeee ^_^ :

Suatu hari Baginda Nabi sedang duduk-duduk dengan para sahabatnya menunggu saat shalat tiba. Sahabatnya yang baru saja pulang dari pesta makan daging. Maka terciumlah bau yang kurang sedap dalam majelis itu. Rasulullah menyadari bahwa bau-bauan itu disebabkan oleh bau napas seseorang akibat makan daging yg berlebihan. Rasulullah juga menyadari bahwa orang yang bersangkutan ada dalam kedudukan sulit sekali. Mereka tentulah sudah berwudhu semua. Karena sebentar lagi akan shalat berjamaah. Kalau orang yang berbau kurang sedap itu beranjak seorang diri pergi berwudhu’, ketahuanlah dia sumber bau kurang sedap itu. Tentu dia bisa jadi malu dan gelisah. Beliau menginginkan pelaku yang sebenarnya merasakan pahit getir kesalahannya itu, tanpa diketahui oleh banyak orang.

Rasulullah saw. melepaskan pandangannya kepada semua yang hadir, seraya memerintahkan : “Siapa yang makan daging tadi hendaknya berwudhu!” Semuanya telah memakan daging ya, Rasulullah!, jawab para sahabat. Lalu beliau bersabda : “Kalau begitu, berwudhulah kalian semua.”

Mereka bangkit semua pergi berwudhu. Termasuk orang yang merupakan sumber datangnya bau kurang sedap itu. Orang ini telah diselamatkan air mukanya dari rasa malu, berkat kecerdikan dan kelambutan Rasulullah saw.

(Demikianlah keluhuran budi pekerti Nabi Muhammad saw. memperhitungkan tindakan sampai sekecil-kecilnya pun agar tidak melukai perasaan orang dan kehormatan orang lain).

PESANAN PENAJA : Sedangkan Rasullullah bila nak menegur perbuatan seseorang yang sudah diketahui siapa pun akan menegur dengan cara yang paling berhemah... Jadi, sapa la kita nak menghukum seseorang yang brbuat salah kan..Hmmm...

SUMBER : SINI (Butir2 perkataan aku amik terus copy paste... jadi bahasanya pun ada bunyi aroma seberang la skit yeee)

W'salam...

Adiossss...

6 comments:

Dda Ly said...

thanks for sharing..:)

~my latest entry~

Ina said...

ye..Rasulullah patut dijadikan idola..kita patut implement cara rasulullah dalam cara nak menegur orang dengan berhemah. terima kasih share info ni ye.

Aida Tamrim said...

Dda Ly : My pleasure ;D

Aida Tamrim said...

Ina : Betul tu sis!! Suka sangat sharing menda2 berilmu ni ngan orang lain ;D

deeya said...

pernah terbaca dalam 1 buku beyh , Rasulullah pun pandai buat lawak taw ^^

Aida Tamrim said...

deeya : Itulah contoh lelaki paling sempurna... ;D

KLIK KAT SINI UNTUK JOIN SATU BENDA BEST PUNYE ^_^

Tengok Iklan Dulu